Tuesday, September 28, 2010

නිරුවත

දිනය; සැප්තැම්බර් 28, වසර 2010 අඟහරුවාදා දිනයක්,

සිත් දින පොතෙන් බ්ලොග් දින පොතට සටහන් අංක 17

නිරුවත.....................


මා චිත්‍රපට විචාරයෙහිලා විශිෂ්ටයෙකු නොවෙමි. එහෙත් චිත්‍රපට නැරඹීමෙහිලා රුසියෙක්මි.

මේ ආශාව මොන කාලයේ කුමන හේතුවක් නිසා ඇරඹුනේදැයි විමසන්නට තරම් මා හට සිතක් පහල වී නැත.

රූපවාහිනිය නොමැති යුගයේ පවුලේ සියලු දෙනාත් සමඟ චිත්‍රපට ශාලාවකට ගොස් චිත්‍රපටයක් දෙකක් නැරඹූ අයුරු සිහිනෙන් මෙන් මතකය.

අප නිවසට පලමු වරට රූපවාහිනියක් ගෙනෙන ලද්දේ අසූ තුන වසරේදීය. ඒ රූපවාහිනිය අදත් අප සාලයේ අපට රූප පෙන්වමින් එහි ලැගුම්ගෙන සිටී. රූපවාහිනිය ගෙනා දා සිට එහි පෙන්වූ චිත්‍රපටි නැරඹීමට ලොල් වූයෙමි. චිත්‍රපටයක් පෙන්වනදාට මමත් මාගේ සොයුරියනුත් කල්වේලා ඇතිව ඒ සඳහා සූදානම් වී රූපවාහිනිය ඉදිරියට පැමිණ සිටින්නෙමු. බොහෝ විට හැටේ සහ හැත්තෑව දශකයේ චිත්‍රපටි එකල විකාශණය විය.

අතරින් පතර සිනමා ශාලාවකට පැමිණෙන සම්භාව්‍ය ඝනයේ චිත්‍රපටයක් නැරඹීමට පියා සහ මව අපවද කැ‍ටුව ගියේ එය පවුලේ සියල්ලන්ටම එකට හිඳ නැරඹීමට තරම් සුදුසු නම් පමණි.

මිතුරන් සමඟ චිත්‍රපට ශාලාවකට ගොස් චිත්‍රපට නැරඹීම ඇරඹුනේ සාමාන්‍ය පෙල පන්තියේ සිටින සමයේය. එහෙත් මෙහි වූ ගැටලුව වූයේ ඇතැම් විට මා ප්‍රිය කරන චිත්‍රපට වලට අනෙක් මිතුරන් අකමැති වීමය.
එනිසාම මා තනිව චිත්‍රපට නැරඹීමට පෙලඹුනි. මෙහි ආරම්භය තවමත් මා හට මතකය. ඒ සාමාන්‍ය පෙල විභාගය අවසන් වූ දවසයි. එදින වූ මානසික නිදහසත් සමඟ චිත්‍රපට ශාලා වලට වැදුනු මා චිත්‍රපට නැරඹුවේ ඉතා සැහැල්ලුවෙන්ය. මිතුරන් නොමැතිව තනිව චිත්‍රපට නැරඹීමේදී මා හට එය හොඳින් රස විඳීමට හැකියාවක් ලැබුනි. මෙයට ප්‍රධාන හේතුව නම් එකල සිටි මාගේ මිතුරන් කිසිවෙකුත් මේ විෂය සම්බන්ධයෙන් ඇලුම් නොකීරීමය.

වාණිජ, සම්භාව්‍ය, කාම, හාස්‍ය යන ඕනෑම ඝනයක චිත්‍රපටයක් නැරඹුවද සටන් චිත්‍රපට වලට මා එතරම් ප්‍රිය නොකලෙමි. මුලින් සෑම චිත්‍ර පටයක්ම නැරඹුවද කල් ගතවෙත්ම මා කලාත්මක සම්භව්‍ය ඝනයේ චිත්‍රපට වලට වැඩි නැඹුරුතාවක් දක්වන්නට වීමි.

මෙලෙස තනිව චිත්‍රපට රස විඳි මා හට මාගේ යාබද අසුනේ අසුන් ගෙන චිත්‍රපටි නැරඹීමට සහකාරියක හමුවන්නේ මා විශ්ව විද්‍යාලයේ තෙවන වසරේ ඉගෙනුම ලබන විටය. අදත් ඈ මාගේ යාබද අසුනේ වාඩිගන්නීය. එදා ඇය අද මා බිරින්දෑය. එහෙත් අද අප දෙදෙනාට එක්ව චිත්‍රපට නැරඹීමට කාලය හරස් කපන්නේ ‍රැකියාව පවුල් ජීවිතයේ වගකීම් විසින් අපව සීමා කරන බැවිනි.

ලඟදී දිනයක චිත්‍රපට උළෙලකට ගිය මා හට READER චිත්‍රපටය නැරඹීමෙහිලා අවකාශය ලැබුණි.

චිත්‍රපට කලාව තුල නිරුවත භාවිතය සම්භන්ධව මා හට ඇත්තේ ඉතා නිදහස් මතවාදයකි.
නිල් චිත්‍රපටයේ සිට සම්භාව්‍ය කෘතියක් දක්වා නිරුවත භාවිතා වන අන්දම මා හොඳාකාරවම අත්දැක ඇත්තෙමි. නිසි භාවිතයක් නොමැති තැන නිල් චිත්‍රපටයත් නිරුවත් දර්ශණ සහිත අනෙක් චිත්‍රපටියත් අතර ඇත්තේ සමානතාවයකි.

නිර්මාණකරුවාගේ දක්ෂතාවය මනින්නට කෘතිය තුල නිරුවතෙහි භාවිතය උපයෝගී වන්නේය යන්න මා හට සිතුනු වාර එමටය. මන්ද, නිසි ආකාරව චිත්‍රපටයේ ප්‍රකාශණයට අදාල නොවන අයුරින් හුදෙක් ලාභය හෝ කුතුහලය අරභයා භාවිතා වන නිරුවත් දර්ශණ වෙන්ව පෙනෙන්නේ හරියට තෙල් හා වතුර මිශ්‍ර නොවී වෙන්ව පෙනෙන්නා සේය.

රූප මාධ්‍යයක් තුල වචනයෙන් කිව නොහැකි බොහෝ දේ රූපයෙන් කිව හැක.

චිත්‍රපට තුල නිරුවත් දර්ශණ වෙනුවට සංකේත රූප භාවිතය සුලභව යෙදෙන්නකි.

එනිසාම වන්නට ඇති දියණිය අතවරයට ලක්වන විට ලෙඩ ඇඳේ සිටින මවගේ අත වැදී වතුර වීදුරුව බි‍ඳෙන්නේත්, අහසෙහි අතොරක් නැතිව අකුණු කොටන්නේත්.
එමෙන්ම පෙමින් බැඳුනු යුවලක් රමණයෙහි යෙදෙන විට ඒ වෙනුවට අසල ගහක කුරුල්ලන් දෙදෙනෙකු හෝ සර්පයන් දෙදෙනෙකු ආදරයෙන් වෙලෙන්නේත් අසල මල් පඳුරක මල් දෙකක් එකට පැටලී දෙපසට වැනෙන්නේත්.

මෙවන් වූ කෘත්‍රිම සංකේත භාවිතය අනුමත කරමින් ප්‍රසිද්ධ ‍රැඟුම් පාලක මණ්ඩලයේ කලකට පෙර සිටි ප්‍රධානියෙකු පුවත්පතකට ලියූ ලිපියක් කියෙව්වා තවමත් මා හට මතකය.

නිර්මාණකරුවෙකුගේ අපේක්ෂාව වන්නේ තමන් අත්විඳි දේ හෝ සිතිවිල්ල හැකිතාක් ඒ අයුරින් අන් අය හා බෙදා ගැන්මය.

ඉතින් ඉහත සඳහන් කලයුරු සංකේත භාවිතය අප තුල එවන් වූ සංවේදනයන් ජනනය කරන්නේද?

අතවරයකට ලක්වන කාන්තාවක් තුල ඇතිවන අසරණ බව, පිළිකුල හා වෛරයද, දූෂකයාගේ රුදුරු බව හා කාම පිපාසයද එවන් වූ සරල සංකේත භාවිතයකින් ප්‍රේක්ෂකයා තුල ජනනය කල හැකිද? එසේම ආදරයෙන් වෙලුනු පෙම්වත් යුවලකගේ කායික බැඳීමක් තුල වන අධ්‍යාත්මක බැඳීම, ස්නේහය , වින්දනය සංකේත භාවිතයෙන් ප්‍රේක්ෂකයා තුල ජනනය කල හැකිද?

READER චිත්‍රපටයේ පලමු භාගය බොහෝ වූ නිරුවත් දර්ශණ වලින් සමන්විතය.
මෙම මුල් භාගය නරඹන මා හට මෙයත් සාම්ප්‍රදායික නිරුවත් දර්ශණ සහිත චිත්‍රපටයක්ද යන සැකය මතුවින. එහෙත් චිත්‍රපටිය තව දුරටත් දිග හැරෙත්ම මෙම දර්ශණ වල භාවිතයෙහි වැදගත්කම මොනවට පැහැදිලිවුනි.

අහඹු හමුවකින් පසු නව යෞවනයෙකු හා මැදිවියේ කාන්තාවක් අතර ඇතිවන කායික බැඳීම අධ්‍යාත්මික බැඳීමක් කරා විකාශනය වන ආකාරය හා ඒ බැඳීම එකිනෙකාගේ ජීවිත වලට කරන ලද බලපෑම විදහා දක්වමින් ඒ දෙදෙනාගේම ඇතුලාන්ත පෞරුෂයට එබිකම් කරන්නට මෙම චිත්‍රපටය ප්‍රේක්ෂකයාට අවකාශ ලබා දෙයි. පුද්ගල පෞරුෂයට හා පුද්ගල සබඳතා වලට ඇතිකරන සමාජීය බලපෑම ගැන විමසන්නට මේ අවබෝධය ප්‍රේක්ෂකයාව පොළඹවනු ලබයි.

මෙම කතා තේමාව තුල නිරුවත වෙනුවට සංකේත භාවිතා කලා නම් මෙවන්වූ ප්‍රබල අත්දැකීමක් ප්‍රේක්ෂකයා තුල ජනනය කල හැකිද?
මෙවන් චිත්‍රපටියක නිරුවත කුණුහරුපයක් ලෙස සලකන අයවලුන් දකිනු ඇත්තේ ගැහැණියක හා පිරිමියෙකුගේ ලිංගේන්ද්‍රියත් නිරුවත් සිරුරත්ය. ඔවුන් අත්විඳිනු ඇත්තේ කාම රසය පමණකි.
මේ සියල්ල, ඔවුන්ව ඉන් එහා පවතින ගැඹුරු අත්දැකීමෙන් වෙන් කොට තබනු ඇත. එනිසාම ඔවුන්ට එය කුණුහරුපයක්ම වනු ඇත.

ඒ මට හිතෙන හැටිය

Tuesday, September 21, 2010

කාලය....

දිනය; සැප්තැම්බර් 21, වසර 2010, අඟහරුවාදා දිනයක්

සිත් දින පොතෙන් බ්ලොග් දින පොතට සටහන් අංක 16

කාලය

වරෙක නැවතී ඇතුවා සේ දැනෙන, වරෙක වේගයෙන් ඇදෙන, තවත් වරෙක සෙමින් ගෙවෙන.... කාලය....
අපි කාටත් අයිති නැති...... එහෙත් කාගේත් අයිතියක් වන.....
කාලය............
සියල්ලට මායිම් තබන............ සියල්ලේ මායිම් බිඳින.....
කාලය...........
නවතන්නට තනන..... එහෙත් නවතන්නට බැරි........
කාලය............
ගිලිහී යන.......එහෙත් නැවතත් උදා වන.......කාලය..............
වරෙක වහලෙක් වන ......... වරෙක ස්වාමියා වන..............කාලය.......
ගෙවෙන්න ගෙවෙන්න තවත් ගෙවෙන................ එහෙත් ගෙවී අහවර නොවන..... කාලය............
මිදෙන්නට සිතෙන ....එහෙත් මිදෙන්නට නොදෙන.........
කාලය..............
වරෙක වෙන් කරන......වරෙක එක් කරන ........
කාලය.............
බලා සිටින එහෙත් කවරදාකවත් උදා නොවන .......
කාලය........
බොහෝ දේ ලබා දෙන ..........බොහෝ දේ අහිමි කරන...........
කාලය......
වරෙක කළ්‍යාණ මිතුරෙකු වන........ වරෙක පරම සතුරාදවන.........
කාලය.......
පෙමින් බැ‍ඳෙන........වෛරයෙන් නෙරපන.......
කාලය....
සත්‍යය සඟවන ........සත්‍යය එළිකරන......
කාලය.........
වරෙක ඇති තරම් ඇති........ වරෙක හිඟව යන........
කාලය
මිලක් නැති.....මිලක් ඇති......මිල කල නොහැකි........
කාලය....

අහෝ !........කාලය.......නුඹ කෙතරම් පුදුමද? ...............

සිත් දින පොතෙන් බ්ලොග් දින පොතට තැබූ පෙර සටහනේ සිට අද දක්වා බොහෝ කල් ඉක්ම ගොස් ඇත.
ගෙවුනු
කාලය දෙස බැලූ මට කාලය ගැන සිතුනේ ඒ අයුරින්ය..............

ඒ මට හිතෙන හැටිය...........